logo TESTY MATURALNE Z MATEMATYKI I INFORMATYKI

Kolejny pełny arkusz maturalny
15 lutego 2021 8:00

Użytkownik
Patrycja Szczęsna (~patkawariatka)
Arkusz
TD j. polski klasy 2Ga
Punkty do zdobycia w tym arkuszu
12 pkt
Uzyskany wynik
67%
Zad 1 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Zadanie 1. (1 punkt) Jakie słowo kryje się pod zaimkiem wskazującym, który otwiera pierwszy akapit?

a) wiedza

b) pieniądze

c) spokój

d)ok szczęście

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

Zad 2 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Zaproponowane w tekście określenia dobrego życia: godne, uczciwe, aktywne i bogate w duchowe wartości mają charakter:

a) antonimów

b)ok synonimów

c) homonimów

d) żadna z podanych

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

Zad 3 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Tezy amerykańskich psychologów znajdują częściowo potwierdzenie w przekonaniach dawnych filozofów. W czym są z nim zgodne, a w czym nie?
Podobieństwo:

a)bad Szczęście może osiągnąć tylko człowiek, który potrafi odnaleźć je w sobie.

b)ok Szczęście może osiągnąć tylko człowiek, który żyje etycznie.

c) Szczęście jest wartością, na którą człowiek nie ma wpływu.

d) żadna z podanych

Punkty zdobyte za to zadanie: 0 pkt
Odpowiedź błędna

Zad 4 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Tezy amerykańskich psychologów znajdują częściowo potwierdzenie w przekonaniach dawnych filozofów. W czym są z nim zgodne, a w czym nie?
Różnica:

a) Szczęście może osiągnąć tylko człowiek, który żyje etycznie.

b) Szczęścia nie można się nauczyć, gdyż nie mamy na nie wpływu.

c) żadna z podanych

d)ok Szczęścia można się nauczyć (można świadomie i skutecznie dążyć do jego osiągnięcia).

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

Zad 5 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Zawarte w akapicie 3. wypowiedzi: „pozwól sobie być ludzkim”, „nie neguj swych emocji”, „pamiętajmy, że duch i ciało są ze sobą nierozerwalnie związane”, „bądźmy wdzięczni losowi i ludziom” pełnią funkcję:

a) fatyczną

b)ok impresywną

c) informatywną

d) ekspresywną

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

a) antytezą

b) peryfrazą

c) hiperbolą

d)ok metaforą

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

Zad 7 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Celem przywołania przez autora zdarzeń i sytuacji z osobistego życia twórców psychologii pozytywnej jest:

a) zademonstrowanie nieskuteczności psychologii pozytywnej,

b) żadna z podanych

c)ok uwiarygodnienie prezentowanych zaleceń psychologii pozytywnej (ich źródłem są rzeczywiste doświadczenia konkretnych ludzi).

d) skłonienie czytelnika do refleksji.

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

Zad 8 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia"..
Zawarte w akapicie 6. słowo deliberacje można zastąpić terminem:

a)ok dyskusje

b) refleksje

c)bad poszukiwania

d) badania

Punkty zdobyte za to zadanie: 0 pkt
Odpowiedź błędna

Zad 9 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Okoliczności spotkania w Alumel były sprzyjające, jak pisze autor, ponieważ:

a) psychologowie uczestniczący w spotkaniu byli w większości ludźmi młodymi, pozbawionymi kompleksów, dewiacji i depresji

b)ok radosna i twórcza atmosfera oraz piękna sceneria spotkania sprzyjały poszukiwaniu jasnych stron ludzkiego życia,

c) w spotkaniu wzięło udział 25 wykwalifikowanych psychologów

d) uczeni sięgnęli do badań etnograficznych dotyczących 70 różnych kultur oraz różnych religii

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedź prawidłowa

Zad 10 (0 - 1 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,,Szkoły dobrego życia".
Artykuł ma kompozycję klamrową, ponieważ:

a)ok zarówno w pierwszym, jak i w ostatnim akapicie pojawiają się odwołania do poglądów filozofów

b) zarówno w akapicie pierwszym, jak i w ostatnim autor zawarł definicję szczęścia

c) autor w ostatnim akapicie powtarza tezę zawartą w akapicie pierwszym

d)bad zawiera wstęp i zakończenie

Punkty zdobyte za to zadanie: 0 pkt
Odpowiedź błędna

Zad 11 (0 - 2 pkt) Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu Krzysztofa Szymborskiego ,"Szkoły dobrego życia".
Wskaż dwa znaczenia, w jakich słowo „pozytywny” zostało użyte w akapicie 7.
a) optymistyczny
b) dotatni, korzystny
c) twierdzący
d) przychylny
Twoje odpowiedzi:

Odpowiedź: ad

Punkty zdobyte za to zadanie: 1 pkt
Odpowiedzi prawidłowe:
Odpowiedź: ac